logo

logo

I gul zone med vilde Jim Lyngvild

En besked i min indbakke fra Susanne Flintholm fra Officelab  tilbage i oktober måned 2016 fik mig øjeblikkelig ud af min comfort zone. Susanne havde inviteret den vilde modediktator, TV-Kendis, provokatør og debattør Jim Lyngvild til at komme og holde et foredrag om “Dit image og hvad der er på mode” og ville i den forbindelse høre om jeg havde lyst til at gå på scenen på Kirstinelund i Lystrup efter Jim og fortælle om min indgangsvinkel til modebranchen, set fra fotografens synsvinkel !

Efter lige at have sunket et par gange trak jeg Pippi Langstrømpes citat frem og sagde højt : Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!

Som sagt så gjort. Jeg gik på loftet både mentalt og bogstaveligt talt, og fandt mine gamle modekataloger frem. Ringede min lærermester fotograf Gunnar Merrild op, og fik en lang snak med ham om udviklingen i modebranchen. Længere nede kan I læse med når jeg deler mit lille 10 minutters oplæg med Jer.

Efter Jims oplæg skulle også Stine Høj Østergaard på scenen. Stine har firmaet Content Communications som er et kommunikationsfirma i Aarhus der laver Tekstforfatning på dansk og engelsk og responsive hjemmesider inkl. prof. layout og tekst. Stine har en lang baggrund som tekstforfatter indenfor modebranchen.

En hyggelig frokost med Stine, Jim og direktøren for Officelab Christoffer Flintholm gav mig mulighed for at høre lidt mere om Jim under 8 øjne. En spændende personlighed med snakketøjet i orden og holdninger nok til adskillige biografier.

Fedt foredrag, spændende historier han kunne fortælle. Stor inspiration til at turde gøre det man drømmer om og være ligeglad med andres meninger, så længe det føles sandt for en selv!

 

Endelig blev det min tur… Havde lidt den der følelse af at det både skulle overståes og nydes.

Mine små ark med stikord holdt mig nogenlunde på sporet, men det lykkedes mig alligevel at få flettet adskillige uplanlagte fortællinger ind, og glemte selvfølgelig et par stykker af de planlagte. Alt i alt en god oplevelse, der også i ugerne efter gav en masse dejlig respons fra folk der havde lyttet med, og fundet det interessant.

Du har hermed mulighed for at kigge med når jeg går i memory lane tilbage til slut 80èrne.

seminar 03 copy

Mit møde med modebranchen startede I 1987 hvor jeg blev ansat som fotografelev hos den dygtige modefotograf Gunnar Merrild. Han var på daværende tidspunkt godt I gang med at bygge en fotograf-karriere op I Herning omkring de midtjyske uldjyder.

På det tidspunkt lå stort set alt hvad der hed modefotografering hos en mindre gruppe københavnske fotografer, som ikke altid var lige tilregnelige. Der var derfor fra starten stor efterspørgsel på Gunnar Merrild, en gæv jyde som man kunne stole på, og som kunne sit håndværk til fingerspidserne.

Merrild holdt til i en gammel brødfabrik i Herning. Var der noget han var god til, så var det at skabe god stemning omkring kunderne, som fik service for alle pengene.

Og penge var der nok af hos tøjfirmaerne på det tidspunkt. Der blev trykt store oplag af tykke kataloger, og brugt mange penge på modemesser og markedsføring. Som fotografelev stod jeg i mørkekammeret og lavede sh kopier i tusindvis så kunderne havde noget at dele ud når de kom på modemessen.

Der var mange sjove og spændende opgaver i de 20 år jeg var hos Merrild. Af nogle kan jeg nævne opgaven for Ulsø undertøj hvor jeg fik bygget denne kreative kulisse. Katja Stokholm som midt I 90èrne var kæreste med Kronprins Frederik, var en af modellerne, og det var bestemt ikke velset at prinsen havde en kæreste der optrådte offentligt I undertøj, -det fik pressen gode historier ud af.

seminar 02 copy

Og nu hvor vi er ved de kongelige, så arbejdede jeg sammen med makeupartist og frisør Søren Hedegaard omkring konfirmationskataloget til Lilly I 2004. De unge modeller blev behandlet som små prinsesser af den garvede makeupartist, og jeg fandt senere ud af at det selvfølgelig faldt ham ganske naturligt når nu han faktisk var kronprinsesse Marys faste frisør og makeupartist.

Kataloget blev skudt i ren dagslys på et mørkt slot, og krævede at modellerne kunne stå helt stille og se ud som om de slet ikke frøs…

seminar 04 copy

Vi legede med mange forskellige rekvisitter, alt lige fra gamle kufferter, skrivemaskiner, træ-ski og musikinstrumenter. Råt var godt, og afskallede vægge var noget vi elskede at bruge som baggrunde, ligesom der heller ikke blev sparet på røgeffekter og softfiltre.

seminar 06 copy

Den verdenskendte danske model face of the 80, Rene Toft Simonsen poserede for Staff og charmerende Jakob poserede for 4you, and a little bit for me !

 

Jeg var dog efterhånden blevet hærdet og havde såmænd også lært at det var nødvendigt at instruere herremodellerne i at få sat klokkeværket rigtigt når vi fotograferede herreundertøj.

seminar 09 copy

Børnemoden fyldte mere og mere og I 1998 begyndte jeg at arbejde for Bon a parte og deres mærke Funny Kidz. Fotograferingerne foregik som oftest på en eksotisk og varmt sted sydpå. Jeg fandt ud af at jeg var rigtig god til det med børn, -og skyndte mig at blive gravid!

seminar 010 copy

Billedet her er fra en opgave for Sallings unge tøjmærke Whats-up. 7 veltrænede unge modeller skulle flettes sammen på en koldt gulv i et forladt pakhus, mens jeg selv hang oppe under loftet og styrede slagets gang. Vi skulle desuden skyde nogle billeder fra samme location hvor modellerne skulle hænge I kødkroge. Det fungerede dog langt bedre på layoutet end i virkeligheden!

seminar 011 copy

I 2005 gik fotografbranchen digitalt, en udvikling der på mange måder ændrede arbejdsmetoderne både for fotografer og kunder.

seminar 012 copy

Modefirmaerne vurderede at der kunne spares penge ved at lave egne fotostudier i eget hus, ansætte en ufaglært der kunne betjene kameraet, og hurtigt og effektivt få vist en masse produkter. Nogle valgte endda at tage billederne selv.

Man gik mere og mere på kompromis med kvaliteten, og der blev længere mellem de trykte kataloger.

Kunderne benyttede sig i høj grad af internettet som markedsføringsvindue.

Rent fotografisk blev alting meget lettere, -og meget sværere!

I 2007 startede jeg min egen virksomhed op præcis som finanskrisen startede

Men som man siger: Når man kan klare det I krisetider, så skal man nok klare den.

 

De gamle kufferter er stadig en del af mit rekvisitlager, ligeså er grene, rå vægge og ting fra naturen.

seminar 016 copy

Men vigtigst af alt det jeg har med mig, er evnen til at kunne skabe DEN GODE STEMNING.

Det er SÅ vigtigt at helheds-oplevelsen fra en fotodag er positiv.

At alle er med til at samarbejde som et team med en god og glad energi, selvom dagene kan være lange, med mange omklædninger og hårdt arbejde.

seminar 018 copy

Jeg vil slutte af med en lille historie fra en ny kunde som jeg er begyndt at arbejde for.

Firmaet hedder LENAKARN Copenhagen Kitzbühel, og er et modebrand der producerer eksklusivt wellness og yogatøj til 5 stjernede hoteller, Day spa, sundhed og skønhedsklinikker samt lifestyle stores I Østrig, Tyskland og Italien.

Virksomheden har adresse i Flensborg hvorfra de 2 søstre Lena og Karen arbejder og har showroom.

Kataloget blev skudt på mit studie i den rene nordiske stil, med lyse farver og regi fra naturen.

En super god dag med masser af grin og god stemning.

Grafiker Inge Lynggaard Hansen satte løbende billederne ind i et layout for på den måde at opnå det optimale katalog i forhold til formater, stil og stemninger.

seminar 017 copy

Til bagsiden skabte vi et peacetegn ud af ting fra naturen. Et tegn der går igen i flere kataloger, og som symboliserer et kort “time out” fra hverdagen. Et stille sted hvor sjæl og krop bliver plejet, og får fred og ro for en stund.

 

Og med disse ord vil jeg sige tusind tak for jeres opmærksomhed. Når enden er god er alting godt 🙂

seminar 022 copy

 

 

 

Post Details

Posted: 1. marts 2017

By:

Post Categories

Ikke kategoriseret, Projekter